chdh

PROJECT
INFO
 
YEAR
TYPE
EGREGORE - SOURCE
SOFTWARE EDITION + DISTRIBUTED PERFORMANCE
 
2015
PHYSICAL MEDIA + DIGITAL RELEASE
CHDH
EGREGORE SOURCE

software edition

CONTENT
A. Egregore software
B. Algorithm map
C. Source code
D. Open Models, text
  by Atau Tanaka

* Adapted from the egregore performance 2011/2014.
* Remotely played the 27 MAY 2015 21:00 CEST (UTC+2).
* Linux / OSX / Windows

Graphic design by
  Jean-Baptiste Parré

Produced by ART KILL ART
with the support of Césaré
  iMAL / HS63 / DICREAM / AFIM
AKA 13 - 2014
ltd. ed. 233 ex.




ACTUAL VERSION : v 2.0 / 23 JUNE 2015 / READ MANUAL ONLINE




INTRODUCTION

"Egregore - source" is an adaptation of the software used by chdh for the performance egregore in 2011-2014. It is based on five different audiovisual instruments made of chaotic and physical modeling algorithms that you can directly control. They have been remotely controlled live by chdh the 27th may 2015. It is available as a software to download or as a usb stick.
"Égregore source" est une adaptation du logiciel utilisé par chdh pour la performance "égrégore" entre 2011 et 2014. Ce logiciel est constitué de 5 instruments audiovisuels basés sur des algorithmes chaotiques et de modélisation physique qui peuvent etre directement controlés. Ces instruments ont été joué à distance par chdh le 27 mai 2015. Le logiciel est disponible en téléchargement ou sous forme de clé usb.



VIDEO

HD. 1050 x 720px. 3'01".

Fast presentation of the software.

Présentation rapide du logiciel.

WATCH IN HD ON VIMEO




DESCRIPTION

ÉGRÉGORE
Egrégore is originally an audiovisual performance realized in 2011 that exploits the group movement phenomenas. Complex and expressive behaviors are generated and controlled by a computer and transcribed in sound and image. A crowd of particles deploys itself, reorganizes, blends into living structures more or less coherent, evolving from a chaotic movement towards a cohesive group.


SOURCE
Egregore - source is an edition that aims to archive and document the performance: all the elements in égrégore - optimized for a standard personal computer - are supplied: the instrument created for the performance, the software that enabled the creation of the performance and a document of usage, all under a free license and with source code. A digital version is freely downloadable and a usb key is on sale.


DISTRIBUTED PERFORMANCE
Beyond the documentary aspect, this edition aimed to exploit the physical dispersion of this digital support, in order to develop a broadcasting structure for a networked audiovisual performance. The multiple personal computers hosting the software have constituted a distributed "stage", where the artists have been able to interpret "egregore" remotely by sending a data flow that activate the provided software. This control data remain accessible and replayable with the software.
ÉGRÉGORE
Egrégore est à l'origine, une performance audiovisuelle réalisée en 2011 qui vise à exploiter des phénomènes de mouvement de groupes. Des comportements complexes et expressifs sont générés et contrôlés par ordinateur afin d’être retranscrits en sons et en images abstraites. Une foule de particules se déploie, se réorganise, s’agence en des structures vivantes plus ou moins ordonnées, en évoluant d’un mouvement chaotique vers une groupe cohérent.

SOURCE
Egregore - source est une édition qui vise à archiver et documenter la performance : tous les éléments relatifs à égrégore – optimisée pour l'occasion pour un ordinateur personnel standard sont fournis: l'instrument créé pour la performance, les logiciels ayant permis la création de cet instrument et un document de prise en main, le tout sous licence libre et avec code source. Une version numérique est librement telechargeable et une clé usb est également en vente.

PERFORMANCE DISTRIBUÉE
Au delà de l'aspect documentaire, cette édition visait à exploiter la dispersion physique du support numérique pour développer une structure de diffusion pour une performance audiovisuelle en réseau. L'ensemble des ordinateurs personnels hébergeant le logiciel a constitué une scène distribuée, sur laquelle les artistes furent capable d'interpreter "égregore" à distance en envoyant un flux de données qui controlait le logiciel fourni. Ces données restent disponibles afin d'être rejouées par le logiciel.



Pictures of the object and screenshot of the software.
Photos de l'objet et capture d'écran du logiciel






REMOTE PERFORMANCE OF THE 27 MAY 2015

The egregore - source instrument has been played live remotely the 27th may 2015. About 120 computers were connected to the network, creating a distributed "stage" distributed over 23 countries.

These computers received in real time the control data produced by chdh from Malakoff - France. The computing of audio and video was done in each computer, therefore this same control provoked a slightly different resulting sound and image. This data is now part of the software and allows to replay the performance.


Several venues broadcasted the show in real time:

L'instrument "égrégore - source" a été joué en live à distance le 27 MAI 2015. Environ 120 ordinateurs etaient connectés en reseau, constituant une scène répartie dans 23 pays.

Ces ordinateurs recevaient en temps réel les données de contrôle produites par chdh depuis Malakoff, France. Les calculs d'image et de son étant réalisés dans chacun des ordinateurs, ce même contrôle a provoqué des résultats sonores et visuelles légérement différents. Ces données sont maintenant integrés dans le logiciel et permettent de rejouer la performance.

Plusieurs lieux ont diffusés la performance en temps réel:
ПОДГОТОВЛЕННЫЕ СРЕДЫ - DIFF BAR - MOSCOW - RUSSIA
DIFFUSIO #23 - PAD - ANGERS - FRANCE
F/LAT - 1000 PLATEAUX - BRUSSELS - BELGIUM
UCHRONIES - MALAKOFF - FRANCE
LFO/TRANSISTOR - FRICHE BELLE DE MAI - MARSEILLE - FRANCE
TETALAB - MIXART - TOULOUSE - FRANCE
LABOMEDIA - ORLEANS - FRANCE
METALAB - RETICULAR ART CENTER - ST ETIENNE - FRANCE
STEREOLUX - NOUVELLE FABRIQUE - NANTES - FRANCE
CRITICAL MEDIA LAB - BASEL - SWITZERLAND
SEDE - PORTO - PORTUGAL
ШАМАНИКА - KRASNODAR - RUSSIA

MOSCOW
PORTO



TECHNICAL NOTE


Egregore is entirely made with the Pure Data (pd) free software. Pd is a graphical programming software for music and multimedia real time creation. chdh is involved in Pd development, in particular on the pmpd library dedicated to physical modeling simulation used in this project.
NOTE TECHNIQUE


Egregore est entièrement réalisé avec le logiciel libre Pure Data (pd). Pd est un logiciel de programmation graphique pour la création musicale et multimédia en temps réel. chdh est impliqué dans le développement de Pd, notamment de la librairie pmpd dédiée à la modélisation physique utilisée dans ce projet.



STATEMENT


"This edition is a distributed version of the egregore performance. It contains the software that can play this performance on any recent computer, and a gateway that will allow us to remotely control this software for a future event. Two factors have motivated this approach.

The distribution of the code we have developed for this project is symbolic of our approach to free software. Our work is based on the Pure Data software developed by a large community of artists and independent developers, so it seems natural to be part of this philosophy of knowledge sharing, in order to democratize most of these tools and associated creations.

This code is freely usable by everyone, whatever the context. Artists, researchers, teachers can make their own the content, methods used in the creation and audio and video synthesis technics developed. Full transparency is both a mode of distribution and a concrete proposal on an alternative model of existence of the artistic works.

The second factor is the desire to offer a distant performance: egregore is a live performance, and distribution of a software removes this aspect. The objective is to make an event a few months after the release. Everyone can launch the software, and they receive in real time through the Internet, the data controlling the instrument. The rendering is made on each computer of the audience, in very high quality. The rendering will not be fixed since the generativity of the code causes slight differences in the behavior of the algorithms.

This experience is both individual and collective in order to address a wider audience than in the usual venues: anyone connected to the Internet can attend. It develops and universalized the concept of shared time, basic concept of any performance work."
NOTE D'INTENTION


"Cette édition est une version distribuée de la performance égrégore. Elle contient les logiciels qui permettent de jouer cette performance sur n'importe quel ordinateur de bureau récent, et une porte d'entrée qui permettra à chdh de contrôler ces patchs à distance lors d'un futur événement.Deux facteurs ont motivé cette approche.

La distribution des codes que nous avons développés pour ce projet est symbolique de notre approche face aux logiciels libres. Notre travail est basé sur le logiciel Pure Data développé par une large communauté d'artistes et de développeurs indépendants, il semble naturel que nos travaux s'inscrivent dans cette philosophie de partage de connaissances, afin de démocratiser au mieux ces outils et les créations associées.

Ce code est librement utilisable par tous et quelque soit le contexte. Les artistes, les chercheurs, les enseignants peuvent s'approprier le contenu, les méthodes de création utilisées et les techniques de synthèse audio et vidéo développées. Cette transparence totale est à la fois un mode de distribution et une proposition concrète sur un modèle alternatif d'existence des œuvres.

Le 2ème facteur est la volonté de proposer une performance à distance : égrégore est une performance live, et la distribution du logiciel enlève cet aspect. L' objectif est de réaliser un événement quelques mois après la publication de l'objet. Les utilisateurs du code peuvent lancer le logiciel, et ils reçoivent alors en temps réel, à travers Internet, les données de contrôle des instruments. Le rendu se fait directement dans l'ordinateur du spectateur, et en très haute qualité. Le rendu de la performance ne sera donc pas fixé, puisque la générativité du code utilisé provoque de légères différences de comportement des algorithmes.

Cette expérience à la fois individuelle et collective s'adresse à un public plus large que dans les lieux de monstration habituels, toute personne connectée à Internet peut y assister. Elle développe et universalise la notion de temps partagé, notion de base de tout travail de performance."